Stockholmstrippen

Fem i sju igår morse gick bussen till Stockholm. Ca tre och en halv timme senare anlände vi till T-centralen. Hade inte riktigt bestämt något med Joel (min brevvän från Portugal) om vilken tid eller vart vi skulle träffas, så Nina och jag började vandra runt på centralen. Efter tolv tänkte vi att vi kan ju inte gå där hela dagen, så då bar det av till Åhléns. Efter ett någon gång satt vi där och fikade, och då får jag ett sms från Joel att de är i gamla stan och att vi kan mötas vid slottet om en stund. Så Nina och jag tog oss till slut fram till slottet, och hamnade typ mitt i ett högvaktsbyte. Hade ögonen öppna efter någon med lite udda stil, och efter en stund så fick vi syn på en kille med röda skor och lila byxor efter mycket om och men. Detta var alltså Joel, och med sig hade han sin kompis Victor som också var från Portugal.

Vi började med att gå till stadskyrkan eftersom de ville det (och jag är ju rätt person att fråga, eller inte, vi hittade till slut dit iaf). Det var ju något nytt för en själv också ;) Vi fikade på ett mysigt litet café i gamla stan, tyvärr dålig chai latte och cheesecake (80 kr!!), men hade en jättetrevlig pratstund. Strosade runt lite på stan, till diverse små butiker (de skulle ju såklart ha svenska souvenirer och då allra helst med älgar). Gick också runt i affärer på Drottninggatan.

Vi gjorde inte något speciellt direkt, utan ägnade oss mest åt att prata. Tyckte de var så himla annorlunda jämfört med en del svenska killar. Ögonkontakt och ställde frågor och lyssnade verkligen på det man sa. Det var mycket lätt att bryta isen och sedan var det inte som att vi precis hade träffats. Det var mycket humor :)

Det var hur kul som helst att äntligen få träffa just Joel (hans kompis Victor också såklart), eftersom vi har haft regelbunden kontakt sedan vi var 14 år, så nu var det ju god tid att ses.

Dagens iakttagelse kom från Joel som tyckte att "all swedes look so trendy". Han är för övrigt jätteduktig på språk, och har lärt sig väldigt mycket svenska på kort tid. Men det blev ju såklart engelska ändå mestadels.


Nina och jag på bussen dit ;)


Joel och Victor i stadskyrkan


Nina på caféet i gamla stan


Bara Victor som var beredd på kortet :)

Tog tyvärr inte så mycket mer bilder än så, får se om det blir fler när jag har fått från de andra.

Kommentarer
Postat av: Kim

Låter som en rolig dag med äventyr^^ Kul att prata engelska. Det lär ju jag bli en hejjare på ;)

2009-02-19 @ 10:04:50
URL: http://kiimpa.blogg.se/
Postat av: Nina

:) vi hade ju jävligt kul i alla fall. "Ursäkta att jag pratar svenska" MWHAHA :) portugal-weekend innan det blir vinter?

2009-02-21 @ 07:35:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0